TPMS-sensorit ja koodaukset

TPMS renkaiden paineenvalvontajärjestelmä (Tire Pressure Monitoring System)

TPMS-järjestelmää koskeva EU-asetus astui voimaan 1.11.2014. Marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksytyissä ja 11/2014 jälkeen kaikissa uusissa autoissa pitää olla TPMS-järjestelmä. Tämä ei koske vanhempia autoja, jos omistat vanhemman auton jossa järjestelmää ei ole, niin sitä ei tarvitse myöskään jälkiasentaa.

Trafin asetuksen mukaan rengaspainevahdit ovat vaadittuja kuitenkin vain uusien autojen ensiasennusrenkaille. Esimerkiksi jos ostat uuden auton pelkillä kesärenkailla ja haluat hankkia talvirengas paketin rengasliikkeestä niin näihin ei ole pakollista asentaa painetunnistimia.

Useimmissa autoissa paineantureiden pois jättäminen kuitenkin jättää vikailmoituksen/vikavalon palamaan kojetaulussa. Ja emme suosittele pois jättämistä jo turvallisuuden vuoksi.

TPMS-järjestelmiä on kahdenlaisia, passiivisia ja aktiivisia.

Passiivinen/epäsuora järjestelmä on integroitu ja ottaa tietonsa ABS ja luistonestoantureista, passiivinen järjestelmä ei varsinaisesti mittaa painetta, vaan huomaa eron renkaan pyörimisnopeudessa ja tunnistaa tästä vajaapaineisen renkaan.

Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa pyörässä on erillinen sensori. Sensori on yleisimmin liitettynä renkaan venttiiliin. Sensorit ovat paljon tarkempia ja reagoivat nopeasti vajaapaineeseen verrattaen passiiviseen järjestelmään. Antureilta on myös mahdollista saada muuta tietoa kuten lämpötila.

Paineenvalvontajärjestelmän hyödyt

  • Vähentää autoista syntyviä päästöjä.
  • Lisää turvallisuutta.
  • Rengas kuluu tasaisemmin ja kestää kauemmin oikeilla paineilla.
  • Välitön tieto mahdollisesta rengarikosta -> pienemmät korjauskulut.
  • Paremmat ajo-ominaisuudet, oikeilla rengaspaineilla.

Ongelmat

TPMS-järjestelmät sisältävät monimutkaista tekniikkaa ja ajoneuvon omistajan on lähes mahdotonta tietää sensoreidensa kunto/akun tila, ja tietyissä automalleissa renkaiden kausivaihdon yhteydessä vaaditaan antureiden ”uudelleen opettaminen” erillisellä diagnostiikkatyökalulla. Tällä hetkellä kuitenkin valtaosa autoista tunnistaa anturit itse ja keskusyksikkö kalibroi anturit n. 10-20 minuutin ajon jälkeen. Jo pelkän tunnistinventtiilin erottaminen voi olla vaikeaa, eivätkä kaikki edes tiedä että heidän autoistaan löytyy paineenvalvonta järjestelmä.

Näissä asioissa on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen, heillä on tarkoitukseen sopivat erikoistyökalut ja tarvittavat ohjelmointilaitteet ja tietotaito. Näin varmistut järjestelmäsi kunnosta ja saadaan koodattua mahdollisesti muuttunut rengaskoko, päivitykset yms.

Aktiivisessa järjestelmässä venttiilin kautta suihkutettavat paikkausaineet ovat ehdottomasti kiellettyjä! Aineet voivat tukkia tai pahimmassa tapauksessa tuhota anturin jolloin se on uusittava!

Vaikka autossasi on renkaanpaineen valvontajärjestelmä on silti todella tärkeää tarkastaa ilmanpaineet säännöllisesti!

Meiltä koodaukset, mahdolliset kuittaukset renkaanvaihdon yhteydessä ja uudet TPMS-sensorit sekä varaosat. Saatavana OE-antureita sekä koodattavia tarvikeantureita. Tarvikeanturit ovat yleensä huomattavasti halvempia koska samaa koodattavaa anturia voidaan käyttää monessa eri automallissa.